Hallo, ik ben Willemijn van der Heijden, geboren in 1971 en moeder van twee kinderen.
Sinds juni 2012 ben ik afgestudeerd als muziektherapeut aan de Hogeschool Utrecht te Amersfoort. Sinds januari 2013 bestaat mijn praktijk Samenspel.
Naast deze praktijk ben ik werkzaam als groepsleerkracht in het Montessori onderwijs.

 

Ervaring.

Naast mijn praktijk ben ik 3 dagen werkzaam als leerkracht en coach. Door de ervaring die ik heb opgedaan in het (montessori –en speciaal) onderwijs kan ik uw kind een veilige en vertrouwde omgeving bieden. Adaptief (kind volgend) en oplossingsgericht werken zijn de methodes die ik gebruik . Ook gebruik ik NMG (Nederlands met ondersteuning van gebaren) voor kinderen/jongeren met een auditieve –en of taalproblemen. Naast de NMG ben ik ook gespecialiseerd in het werken met kinderen met autisme. Ik werk volgens de methode oplossingsgericht werken, muziek is een non-verbaal middel waar uw kind leert communiceren en contact maken. Uw kind zal een enthousiaste, gedreven en rustige therapeut treffen in de praktijk van Samenspel!

Muziekproject met Steunpunt Vluchtelingen De Bilt ‘De Gele Ballon’
– om jonge vluchtelingen goed te laten landen in Nederland –
>> Lees meer

Waarom kies je voor muziektherapie?

Muziektherapie is gewoon een vorm of een methode die je kan inzetten om jezelf wat gelukkiger en wat weerbaarder te maken. Muziek maken wordt als middel ingezet om niet teveel te hoeven praten maar wel te communiceren. Je hoeft niets te kunnen spelen, toch mag je alle instrumenten uitproberen. Als je wilt kan je wat leren anders gaan we gewoon wat improviseren. De therapeut legt de muzikale basis en jij kan spelen/zingen wat je wilt. We proberen tot een leuk ‘spel’ te komen waarin plezier maken het eerste doel is. Daarnaast werken we aan andere doelen zoals bijvoorbeeld: communiceren, contact maken, omgaan met faalangst, omgaan met scheiding of verlies, concentratieproblemen, slaapproblemen, omgaan met angsten en trauma’s, taalproblemen enz…


Resultaten/onderzoek muziektherapie.

Uit onderzoek blijkt dat muziektherapie verschillende positieve effecten heeft op het sociale gedrag en de communicatie van kinderen met autisme/adhd: denk hierbij aan het leggen en onderhouden van contacten, samenwerken, omgaan met veranderingen, concentratie en interactie verbeteren, en beter inzicht krijgen in de eigen gevoelens en die van anderen.

Onderzoek muziektherapie in Nederland